Jack Moy

Case: Jack Moy

Bakgrund
Indierock-artisten Jack Moy släppte i höstas singeln Machine Gun – enligt artisten själv ”en låt som firar människor med tvivelaktig karaktär” och är löst baserad på artistens egna liv.

Uppdrag
Ta fram strategi för och genomföra marknadsföring av Machine Gun.

Resultat

  • Machine Gun är Jack Moy’s mest framgångsrika singellansering om vi ser till antal streams och lyssnare dag 1
  • Antalet streams och lyssnare ökade med 30% en vecka efter release jämfört med veckan innan release.
  • Under releaseveckan ökade lyssningen med 82% jämfört med veckan innan.
  • 16% av de som lyssnat på Machine Gun bor i Finland, en marknad där Jack Moy tidigare inte vart lika aktuell.
  • Spotify playlist adderingar i bla Indie Highlights, Musik du kender (DK) och New Music Friday SE, FI och Island.
  • Viral 50 i Sverige och Finland
  • Sociala kanaler ökade med 16%
  • Musikvideo baserad på Weekend at Bernie´s lanserades i Jacks egna kanaler och nådde närmare 50.000 personer
    https://www.facebook.com/JackMoyMusic/videos/2136321346393706/

Screen Shot 2017-12-29 at 15.39.01 Screen Shot 2017-12-29 at 15.40.29