Mavrick släpper musik med hjälp av datorspel
2 februari släppte Mavrick singeln Kids – en låt om kreativ frihet och att ”stick it to the man”. Låten är i det närmaste ett manifest för den nya tidens artist, och storyn bakom är att han precis kommit loss från ett kontrakt med ett skivbolag och det här är första släppet han gör som helt oberoende.
För att ytterligare understryka narrativet släpptes också Kids the game; ett datorspel som går att spela gratis på www.kidsthegame.com. Där spelar man som Mavrick och ska undvika att ta emot pengar från elaka hjärntvättar-suits som vill att man ska göra hits.
Adam Börjesson, som projektlett kampanjen sammanfattar:
”Med Kids har vi verkligen velat lägga fokus på innehåll och en tydlig story. Under arbetets gång har jag mest försökt att inte stå i vägen för artistens kreativitet utan istället låta den stå i fokus och vara utgångspunkt. Inte sätta stopp utan att först utröna möjligheterna.
Vi hade enorm tur som hittade Tomas (Lundgren) som gjort ett fantastiskt jobb med att ta fram Kids the Game och implementerat i stort sett varje önskemål från artisten.”
Adam Börjesson & Marcus Sennewald:
Creative director
Adam Börjesson: Projektledare
Tomas Lundgren: Game design
Samuel Modig: Art & Animation
Christopher Peduru Aratchi: Sound design
Releasen uppmärksammades av bl.a Nöjesguiden (https://ng.se/artiklar/mavrick-slapper-singel-och-datorspel ) och Radar Magazine (http://radarcollective.com/music/mavrick-mot-frigorelse-och-snallhet/)